Selasa, 01 Mei 2018

Rindu atau Kepunan niii?

Assalamualaikum Warohmatullahi Wabarkatuh!!!

hai hai.. ape kabar semue??? 
yang Comel tahu pastilah kat sini tak ade yang rindu kwkwkwkw



😰😰😰



Sudah sekian lame membiarkan blog ini, akhirnya Comel datang dengan sebuah masakan asam pedas lomek yang akhir-akhir ini ku rindukan hingga berakhirkan kepunan.
asam pedas ini tak dapat lah Comel cakap sebagai masakah khas melayu jeee...
sebab orang minang pun cakap asam podeh tu khas mereka jugak


Soooooo...... boleh lah awak cakap kalau asam pedas lomek ni lah khas melayu kan????
mule-mule keinginan memakan asam pedas lomek ini bermule dari kakak kos yang selalu lapor kalau die nampakkan ikan lomek dekat pasar...

sehingga timbullah keinginan untuk makan dan memasaknya. begitu merindu sebab asam pedas ni punya kenangan tersendiri dengan kampong dan orang-rang terdekat.

teringat Mak Alang yang sekarang tinggal kat Negare tetangge. Teringat Kakak yang hijrah kat Ibu kota. Teringat Ayah yang menghirup kuah segar asam pedas yang aromanya Masyaallah.... *Sekarang pon dah teringat aromanya, meleleh ae liow*

antara rindu dengan kepunan, akhirnya dapatlah Comel mentuntaskan rasa rindu sekaligus kepunan ni tepat pagi tadi. 


kire-kire cam ni lah bahan-bahan yang Comel gunekan buat masakan... (bagi sesiape tukang masak dapow yang paham, apebile terdapat kesalahan bahan dan alat mohon di maklumi)

haaaaa.... mulailah daku ini mengileng. Comel memang tak paham langsong dengan teori menggiling ni taw  😢😔  sebab biase kat kampong awak ni menumbok. Untung lahhhh ade kakak kos yang berbaek hati nak mengilingkan sambal untuk Comel.. terharunyeee.. terimekaseh kakak ku alias Kak Milea... (foto ni pon pakai hp die orang)

makkkk oiiiiiii!!!!! muantap kan??? awak ni badan dah lah kecik *Ha'ah, tu lah name tadi Comel*
make nak angkat batu gileng pon kepayahan   😤😤😣   
bumbu yang telah di giling di tumes siket, masokkan air kire-kire je, pas tu masukkan lah bahan yang di geprek, dah mendidih masukkan lah ikan lomek tadi yang dah siap di siang.

ANDDDDDD.......
JRENGGGG!!!!!!!! JRENGGGGGGG!!!!!


jangan remehkan warne yang tak semereah hatimu yang sedang membare.. tapi rasenye yang mendapat pengakuan dari kakak kos yang melayu ... alamak oiii!!! tengah puase padahal, walau sedikit agak asin tapi pas makan dengan nasik sedap.. . dan berbuke pun rase macam makan dekat kampong... Best nyeeeeee......

ingat-ingat asam pedas lomek ni biase dengan kampong dilawan dengan kepurun, sagu tepung yang di masak sampai macam lem. Masyaallahhh kumaeeeeeeennnnnn lagi sedapnyo tu.

akhir kate dari Comel, bagi yang merindu masakan rumah mulailah masak, sebab moment makan die yang amat sangat mengulang memori.

Perut Kenyang
Hati Senang
Kepunan Hilang


bye byee!!!
Assalamuailaikum!!!!!


7 komentar:

  1. Masak banyak2 lagi e saf, eh mia wkwk

    BalasHapus
  2. Besaghang blog. Hahaha
    Mari kak ramaikan.
    Kecei kecei

    BalasHapus
  3. Jadi ingat mase dulu....
    Kakak sekali balek kampung jumpo asam pedas kemain lagi.. usah cakap haahaha

    BalasHapus
    Balasan
    1. memang payah berarti cari asam pedas kampong dekat Pekan ni dari dulu e

      Hapus